Bezorgdheden

Onze grote bezorgdheid rond de huidige plannen zijn de impact op de leefbaarheid. De stuurgroep wil de leefbaarheid van het centrum verbeteren, maar lijkt de impact op de leefbaarheid van andere delen van Wetteren niet mee te nemen. We willen eerst even stilstaan bij wat de leefbaarheid beïnvloedt.

Leefbaarheid

De leefbaarheid van een wijk wordt beïnvloed door een samenspel van factoren die samen bepalen hoe prettig, veilig en functioneel een woonomgeving is. Volgens de Leefbaarometer, een instrument ontwikkeld door de Nederlandse overheid, zijn er vijf hoofdcomponenten die de leefbaarheid bepalen:​

Fysieke omgeving

Dit omvat de kwaliteit van de openbare ruimte, zoals straten, pleinen en groenvoorzieningen. Een goed onderhouden en aantrekkelijk ingerichte fysieke omgeving draagt bij aan het woongenot en stimuleert sociale interactie.​ Die nabijheid van natuur, groen en open ruimte is hierbij belangrijk.

Woningvoorraad

De beschikbaarheid, kwaliteit en diversiteit van woningen spelen een cruciale rol. Een gevarieerd woningaanbod dat aansluit bij de behoeften van verschillende doelgroepen bevordert de leefbaarheid.

Voorzieningen

De aanwezigheid van essentiële voorzieningen zoals scholen, winkels, gezondheidszorg en openbaar vervoer is van groot belang. Deze voorzieningen maken het leven in de wijk comfortabel en aantrekkelijkSchrijf een beschrijving voor deze subkop of wijzig deze naar wens.

Sociale samenhang

Een sterke sociale cohesie, waarbij bewoners zich betrokken voelen bij hun buurt en elkaar ondersteunen, versterkt het gemeenschapsgevoel en draagt bij aan een veilige en prettige leefomgeving.

Overlast en onveiligheid

Factoren zoals criminaliteit, vandalisme en geluidsoverlast hebben een directe negatieve impact op de leefbaarheid. Een veilige omgeving is essentieel voor het welzijn van bewoners. Ook de verkeersveilheid en verkeersoverlast zijn hier belangrijke factoren

Algemene negatieve gevolgen

Sociale samenhang

We wensen onze bezorgdheid en ongenoegen te uiten over het verloop van de informatie- en inspraakmomenten rond de geplande aanleg van de nieuwe Scheldebrug.

Hoewel het op zich positief is dat er infosessies werden georganiseerd, stel we helaas vast dat deze momenten onvoldoende hebben bijgedragen tot een transparant, objectief en participatief proces. Onze bezwaren rond het proces en bestuur in het bijzonder zijn als volgt:

  1. Onvoldoende en laattijdige communicatie
    Veel inwoners werden te laat of slechts via beperkte kanalen op de hoogte gebracht van de geplande infosessies. Hierdoor kon een aanzienlijk deel van de bevolking niet tijdig deelnemen of zich degelijk voorbereiden. Zeker het eerste infomoment - bij de start van de zomervakantie  - viel zeer ongelukkig.

  2. Gebrek aan openheid en helderheid
    Tijdens de sessies werd er vooral ingezet op het presenteren van reeds uitgetekende plannen, zonder ruimte voor echte dialoog. Vragen vanuit het publiek werden slechts gedeeltelijk of ontwijkend beantwoord, en belangrijke zorgen zoals mobiliteitsimpact, natuuraantasting en erfgoedbehoud kregen weinig tot geen concrete respons.

  3. Beperkte en selectieve behandeling van bezwaren
    Wat bijzonder storend is, is dat er op zeer selectieve wijze werd ingegaan op bepaalde bezwaren, terwijl andere – minstens even relevante – opmerkingen en zorgen nooit behandeld werden. Dit wekt de indruk van een gebrek aan objectiviteit en een vooringenomen selectie van wat wel of niet bespreekbaar is.

  4. Feitelijke fouten in de gepresenteerde informatie
    Daarnaast bevatte de gepresenteerde informatie regelmatig feitelijke fouten. Zo waren er tijdens het laatste infomoment duidelijke onnauwkeurigheden in de voorstelling van de verwachte verkeersstromen. Dit ondermijnt niet alleen het vertrouwen in de betrouwbaarheid van de projectinformatie, maar bemoeilijkt ook een geïnformeerde beoordeling door burgers en betrokkenen.

  5. Vooringenomenheid in het proces
    Bij veel aanwezigen leefde sterk het gevoel dat de uiteindelijke keuze voor het project reeds vastlag, nog vóór inspraakmomenten plaatsvonden. Die indruk werd versterkt doordat er amper ruimte leek te zijn voor alternatieven of fundamentele bijsturing. Dit werd zelfs impliciet bevestigd door feedback vanuit provincieraad, die reeds bij aanvang van het participatietraject aangaven dat dit gevoel van vooringenomenheid door het hele proces heen doorschemert.

  6. Weinig ruimte voor échte participatie
    Het gevoel heerst dat de inspraakmomenten eerder als formaliteit dienden dan als wezenlijk onderdeel van het besluitvormingsproces. Dit ondermijnt het vertrouwen in het project en in het engagement van de overheden om rekening te houden met de stem van de burgers.

  7. Onzorgvuldige behandeling van het willig beroep
    Na de goedkeuring van het project in de gemeenteraad werd er door ons een willig beroep ingediend, in overeenstemming met de geldende procedures. Helaas moeten we vaststellen dat ook deze stap niet op een correcte en zorgvuldige manier behandeld werd. Het beroep werd zonder degelijke motivering of transparante opvolging afgewezen, wat opnieuw het beeld bevestigt van een proces waarin inspraak onvoldoende serieus genomen wordt.

Wij vragen dan ook met aandrang dat er bijkomende infomomenten georganiseerd worden, met duidelijke en tijdige communicatie, correcte en volledige informatie, en waarbij écht geluisterd wordt naar de bewoners en lokale organisaties. Enkel op die manier kan er sprake zijn van een gedragen project waarin transparantie, inspraak en vertrouwen centraal staan.

Impact op de verschillende wijken

De impact op de leefbaarheid van dit project is voor elke wijk van Wetteren anders.  Graag staan even we even stil bij elke wijk afzonderlijk:

  • Wetteren Centrum
  • Wetteren-ten-Ede
  • Gransvelde
  • Overschelde
  • Overbeke
  • Massemen
  • Westrem