Wat betekent MER?

MER is de afkorting van Milieu Effect Rapportage.

'Milieueffectrapportage' is een onderzoek naar (zoals de naam al laat vermoeden) de mogelijke milieugevolgen van bepaalde activiteiten of ingrepen (projecten, plannen, beleidsvoornemens of programma's). Een milieueffectrapport (MER) wordt opgemaakt vóór de projecten of plannen worden uitgevoerd. Zo kunnen schadelijke effecten voor het milieu in een vroeg stadium worden ingeschat en opgevangen.

  • Een 'plan-milieueffectrapport' (plan-MER) wordt opgemaakt alvorens het plan of programma vastgesteld wordt.
  • Een 'project-milieueffectrapport' (project-MER) wordt opgemaakt alvorens een vergunning voor de mogelijk schadelijke activiteiten wordt verleend.

Bij de opmaak van een project-MER en een plan-MER is er een openbaar moment ('terinzagelegging') met inspraakmogelijkheid.

 

Voor meer info: Milieueffectrapport (MER) | Vlaanderen.be

 

Wat betekent GRUP, wat is een PRUP?

GRUP is de afkorting van Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan.

PRUP is de afkorting van Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan.

Een ruimtelijk uitvoeringsplan geeft uitvoering aan een ruimtelijk beleidsplan.
Het heeft een verordenende waarde voor alle overheidsbeslissingen en legt voor de in het plan opgenomen percelen onder meer vast:

  • welke activiteiten er mogen plaatsvinden,
  • waar al dan niet mag worden gebouwd en aan welke stedenbouwkundige voorschriften moet worden voldaan
  • hoe een bepaald gebied ingericht en beheerd moet worden.

De Vlaamse overheid maakt de gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) op in uitvoering van het ruimtelijk beleidsplan op Vlaams niveau, zijnde heden het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen.

Ook provincies en gemeenten maken ruimtelijke uitvoeringsplannen. Raadpleeg de gemeente en de provincie voor een overzicht van de plannen op hun grondgebied.

Voor meer info: GRUPs: Gewestelijke Ruimtelijke uitvoeringsplannen

 

Wat betekent 'Noord-Zuidverbinding Wetteren?

De Noord-Zuidverbinding in Wetteren is een infrastructuurproject dat gericht is op het verbeteren van de verbinding tussen het noorden en het zuiden van de gemeente.

 

De gemeenteraad heeft het masterplan Noord-Zuidverbinding goedgekeurd op 19 juni 2024.
Samen met Provincie Oost-Vlaanderen, Infrabel, De Vlaamse Waterweg en Agentschap Wegen en Verkeer schreven ze een masterplan voor de nieuwe verbinding tussen het noorden en het zuiden van Wetteren. De huidige Scheldebrug is aan vernieuwing toe én er komt een nieuwe spoorwegbrug. 
De studie werd opgemaakt in samenwerking met studiebureau Vectris, bureau DW en Createlli.

 

Wat is een Masterplan?

Een masterplan ruimtelijke ordening is een globale, strategische visie op de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van een gebied. Het legt de grote lijnen vast voor de inrichting en het gebruik van de ruimte op middellange tot lange termijn. Masterplannen hebben een informeel karakter en dienen als kader voor specifieke projecten en de uiteindelijke juridische bestemmingsplannen, die de concrete invulling bepalen.

 

Op de gemeenteraad van 19/6/24 werd het masterplan ‘Noord Zuid verbinding’ ook erkend als beleidsmatig gewenste ontwikkeling (BGO).
Dit impliceert dat bij de beoordeling van omgevingsaanvragen de bevoegde overheid dit instrument, enkel en alleen, kan aanwenden voor wat de toetsing aan de goede ruimtelijke ordening betreft. De toetsing aan de stedenbouwkundige voorschriften primeert altijd. De verhouding tussen de zogenaamde legaliteitstoets (voorschriften) en de opportuniteitstoets (goede ruimtelijke ordening) moet dus worden gerespecteerd.

 

Masterplan Scheldepark Wetteren

Aan de oevers van de Schelde, vlak naast het centrum van Wetteren, zijn woonzorgcentra, scholen, bedrijven, recreanten en woonontwikkelingen op zoek naar ruimte. De Provincie Oost-Vlaanderen en de gemeente Wetteren ontwikkelden, samen met de partners, een masterplan voor het Scheldepark. Dit plan combineert klimaatambities en duurzaamheid met fijn wonen, werken, leren en bewegen en dit op korte en lange termijn. 

In 2021 en 2022 werden heel wat plannen gemaakt en besproken met eigenaars en gebruikers. Het resultaat daarvan is het voorkeursscenario dat in oktober 2022 aan de buurt werd voorgesteld. Met de reacties van buurtbewoners en eigenaars werd in 2023 verder gewerkt aan het voorkeursscenario. Dit bestaat uit drie deelzones: Kop van Tragel, Stedelijk Balkon en de Warandebeek. 

Dit is het plan van het voorkeursscenario. De deelzones Kop van Tragel en de Warandebeek werden later nog aangepast en goedgekeurd door de stuurgroep.