NOORD-ZUID - DRIES
Het centrum van Wetteren is gelegen tussen de spoorweg en de Schelde. De Vlaamse Waterweg nv wil de oude brug over de Schelde verhogen voor de passage van grotere schepen. Infrabel streeft naar een veilig spoorwegennet met minder overwegen en wil de overweg aan de Wetterstraat sluiten en vervangen door een brug of tunnel.
De Provincie Oost-Vlaanderen, de gemeente Wetteren, De Vlaamse Waterweg nv, Infrabel en het Agentschap Wegen en Verkeer sloten in 2021 een samenwerkingsovereenkomst om een oplossing te zoeken onder de vorm van een masterplan. Binnen de Vlaamse overheid werken ook de Vervoerregio Gent en departement Omgeving mee.
Doelstelling
Met de ‘Noord-Zuidverbinding’ wil men een ontsluiting maken die een spoorwegtracé (een passage van de bestaande spoorweg, lijn 50) met een Scheldetracé (passage van de Schelde) verbindt. Daarbij dienen de respectievelijke tracés aan te takken op de bestaande (boven)lokale wegenis, namelijk de Noordlaan/Kwatrechtsteenweg (N) en Zuidlaan (Z) voor de spoorwegtracés en de Cooppallaan (N) en Noordlaan (Z) voor de Scheldetracés. Dit is de start van een ringweg rond Wetteren, maar dit ontkennen de partners door dit project te bestempelen als een "tangent" - de aansluiting op een ringweg.
Daarnaast wil het traject het gebied ten noorden van de Schelde, met o.a. het bedrijventerrein Stookte, verbinden met de E40. Een zeer onlogische keuze, gezien de E17 nabij is en het grootste deel van het vrachtverkeer bestemd voor Stookt vanuit de Antwerpse haven via de E17 komt. Hierdoor vormt het nieuwe traject ook een mogelijke maasverkleining tussen de E17 en E40. Ook
Traject
In 2022 en 2023 werd een zogezegd intensief participatie traject gevoerd met Wetteraars en volgens de organiserende partijen ook burgers uit de buurgemeenten.
Fasen
Het project verliep in drie opeenvolgende onderzoeksfasen:
- de ontwerpfase (apr-sep 2022): inventarisatie en onderzoek van alle tracés; aanduiding van valabele tracés of tracé-onderdelen die meegaan naar de volgende fase; aanduiding van niet-valabele tracés of tracé-onderelen die niet meegaan naar de volgende fase;
- de onderzoeksfase (sep 2022-jan 2023): uitwerking en onderzoek van weerhouden tracés; aanduiding van een (of maximaal enkele) voorkeursscenario’s;
- de masterplanfase (jan-maa 2023): laatste onderzoeken; aanduiding voorkeursscenario; uitwerken masterplan en visie voor het voorkeursscenario;
Participatie
De betrokkenen werden in vijf groepen ingedeeld:
1. De stuurgroep – dit zijn de personen die de projectpartners aangeduid hebben om beslissingen te nemen, (ook aangevuld met personen uit Vlaamse Departementen die een adviserende rol hebben bij de beslissingen)
2. De werkgroep ontwerpend onderzoek – dit zijn medewerkers van de projectpartners. Zij gaan het diepst in de materie, doen ontwerpend onderzoek, bespreken alle studieresultaten en plannen in detail en bereiden ook de dialoog met de andere groepen voor.
3. De klankbordgroep – dit zijn vertegenwoordigers van organisaties uit het middenveld, leden van adviesraden in Wetteren, vertegenwoordigers van grote organisaties die veel bezoekers krijgen zoals scholen en grote bedrijven.
4. De direct betrokkenen – dit zijn inwoners wiens woning of eigendom direct geïmpacteerd wordt door het project, bv. omdat hun eigendom deels of geheel moet onteigend worden
5. Het brede publiek – dit is iedereen die in Wetteren woont, werkt, naar school gaat of passeert, en ook inwoners van buurgemeenten.
Onze ervaring: Zowel de organisatie van de dialoogmoment als de timing waren helaas ondermaats. Zo werd de eerste digitale bevraging georganiseerd begin Juli: hierdoor was een groot deel van het doelpubliek niet bereikbaar wegens vakantie. Ook de dialoogmomenten die hierop volgden kan men moeilijk dialoogmomenten noemen aangezien er enkel in 1 richting werd gecommuniceerd. Daarnaast werd de voorkeur bij de bevraging volkomen genegeerd of deelresultaten selectief gekozen.
Vroegtijdig in het proces werd er gekozen om de keuze van de spoorwegbrug los te koppelen van de keuze van de Scheldebrug. De keuze van de spoorwegbrug wordt al snel gemaakt. De locatie komt - toevallig ? - in het verlengde van het traject voor de Scheldebrug dat al bij aanvang de voorkeur is van het gemeentebestuur (zie Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan).